برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

این قسمت از کله پاچه را نخورید!

در واقع آنچه برای شکستگی استخوان و جوش‌خوردن آن مناسب است، پروتئین است.
باشگاه خبرنگاران: کله‌پاچه از جمله غذاهایی است که خوردن آن از قدیم بین ایرانیان مرسوم بوده است. کله‌پاچه شامل بناگوش، زبان، مغز، چشم و پاچه می‌شود و طبخ آن زمان زیادی می‌برد. گاهی می‌خوانیم که مصرف کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد توصیه نمی‌شود.


 متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با صحت این موضوع پرسیدیم.

آقای دکتر! لطفا بفرمایید هر جزو از کله‌پاچه حاوی چه ترکیبی است و خوردن آن چه فایده‌ای دارد؟


همان‌طور که اشاره کردید کله‌پاچه قسمت‌های مختلفی دارد و هر کدام خاصیت ویژه‌ای دارند. پاچه کمترین میزان چربی را دارد و گرچه پروتئین آن بین پروتئین‌های حیوانی کامل نیست ولی به هر حالت چون با سایر بخش‌ها خورده می‌شود، قابل‌توصیه است. پاچه لذیذ است و مصرف آن ممنوعیت ندارد.

 

زبان مثل گوشت‌های قرمز دیگر است اما بهتر است قسمت‌های آخری مثل خرخره مصرف نشود. بناگوش نیز از گوشت لخم و بخش‌های چربی تشکیل‌ شده که بهتر است بخش چربی آن خورده نشود گرچه این بخش لذیذ است و گروهی از افراد به دلیل همین چربی به کله‌پاچه علاقه دارند.

 

آیا چشم هم جزو بخش‌های خوراکی کله‌پاچه است؟
چشم بسیار پرچربی است و مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود البته باز هم این موضوع به میزان مصرف افراد در ماه بستگی دارد.

 

مغز چطور؟
از نظر متخصصان تغذیه مغز به دلیل چربی و کلسترول بالا قابل‌‌خوردن نیست.

 

بهترین و بدترین قسمت کله‌پاچه کدام است؟
از نظر تغذیه‌ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز است که سرشار از کلسترول است. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده‌ تخم‌مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌ شود. البته توام بودن چربی‌هایی مثل تری‌گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می‌شود.

 

آیا این موضوع حقیقت دارد که کله‌پاچه و به‌خصوص پاچه کلسیم بالایی دارد و برای کسانی که دچار شکستگی هستند مفید است؟
نه، این باور چندان درست نیست. در واقع آنچه برای شکستگی استخوان و جوش‌خوردن آن مناسب است، پروتئین است که سایر موادغذایی از این نظر ارجح‌ هستند. بنابراین کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد از این نظر مناسب نیست.

 

از نظر شما هر جزو کله‌پاچه چند واحد گوشت محسوب می‌شود؟
زبان گوسفند 3 سهم گوشت و هر پاچه 2 واحد گوشت است.

 

آقای دکتر! چقدر خوردن کله‌پاچه مضر است؟
اگر کسی عادت کرده در هفته یکی، دوبار کله‌پاچه بخورد مضر است اما مصرف یکی دو وعده آن، در ماه اشکالی ندارد.

 

مصرف کله‌پاچه برای چه اشخاص یا چه بیمارانی به کل مجاز نیست؟
طبیعتا کسانی که چربی خون بالایی دارند یا کلسترول و اسید اوریک خونشان بالاست و مبتلا به نقرس هستند، باید از مصرف کله‌پاچه اجتناب کنند. البته مصرف پاچه حتی در این گروه‌ها بدون اشکال است.

 

آیا خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله‌پاچه به کاهش جذب چربی آن کمک می‌کند؟
نه، آثار مضر کله‌پاچه با مصرف این چاشنی‌ها از بین نمی‌رود. مواد ترش تنها احساس دهانی ما را برطرف می‌کنند و چربی را از دهان می‌شویند. یادتان باشد وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شد، جذب می‌شود و درصدی که دفع می‌شود به قدری کم است که قابل‌محاسبه نیست!

 

مصرف چه موادغذایی در کنار کله‌پاچه به هضم بهتر آن کمک می‌کند؟
موادغذایی تاثیری در این موضوع ندارند. اسیدی که برای هضم لازم است به‌وسیله معده ترشح می‌شود. خوب جویدن و به اندازه خوردن مهم است. از آنجا که پخت کله‌پاچه وقت‌گیر است معمولا مردم برای مصرف به کله‌پزی‌ها مراجعه می‌کنند.

 

البته باید حتما به مغازه‌های معتبر و شناخته‌شده مراجعه کنند زیرا احتمال آلودگی و مسمومیت در صورتی که کله‌پاچه خوب نگهداری نشود، بالاست. البته در بیشتر موارد کله‌پاچه خوب پخته می‌شود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود اما برخی مغازه‌ها کله‌پاچه را نیم‌پز می‌کنند یا می‌پزند و کنار می‌گذارند و موقع فروش در آب می‌گذارند تا داغ شود که این کار جایز نیست.

 

مصرف کله‌پاچه را در کدام وعده توصیه می‌کنید؟
برخی افراد آن را به عنوان صبحانه و برخی به عنوان ناهار یا حتی در وعده شام می‌خورند. مرسوم است کله‌پاچه در وعده صبحانه مصرف شود اما به هر حال مهم آن است که کله‌پاچه را به عنوان وعده اصلی غذایی بخوریم و 2 وعده دیگر در روز سبک باشد.

 

اگر کله‌پاچه در وعده شام خورده می‌شود باید حتما فاصله زمانی 2 ساعته تا خواب رعایت شود. در غیر این صورت غذا به خوبی هضم نمی‌‌شود و خواب آشفته‌ای خواهید داشت.

هفت توصیه برای پیشگیری از ایجاد سنگ‌های کلیوی

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: با استفاده از جیره‌ غذایی سرشار از میوه، سبزی، صیفی و مغز آجیل، مصرف فرآورده‌های کم‌چربی شیر به ‌مقدار متوسط و کاهش مصرف پروتئین حیوانی، شیرینی و غلات تصفیه ‌شده می‌توان احتمال ایجاد سنگ‌های کلیه را کاهش داد.
آفتاب: دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در بررسی‌ها توصیه‌ می شود، افراد دچار سنگ‌های کلیه برای کاهش خطر ایجاد سنگ‌ از جیره‌ غذایی کم‌ اکسالات استفاده کنند، گفت: اما بسیاری ‌از خوراکی‌های سرشار از اکسالات سلامتی‌ بخش هستند و جیره‌ غذایی کم ‌اکسالات بسیار محدود ‌کننده‌ است.

وی افزود: اکسالات به ‌طور معمول به‌ مقدار زیاد در بسیاری ‌از خوراکی‌ها با ارزش‌های تغذیه‌ای مانند چغندر، لوبیای آبی، بلغور، کلم پیچ، بادام، سیب‌زمینی شیرین، سبوس برنج و اسفناج وجود دارد.

وحیدی گفت: در پژوهش‌های انجام شده، خوردن و نوشیدن کلسیم و خوراکی‌های سرشار از اکسالات با ‌هم در ‌یک وعده‌ ‌غذایی، نسبت ‌به محدود کردن مصرف مواد غذایی حاوی اکسالات، احتمال ایجاد سنگ را تا 35 درصد کاهش ‌می‌دهد. اما در ‌افراد تبعیت ‌کننده از جیره‌ غذایی کم اکسالات، احتمال ایجاد سنگ تا 14درصد کاهش‌ یافته بود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: بنیاد ملی کلیه برای کاهش احتمال ایجاد "سنگ کلیه" چهار توصیه‌ را پیشنهاد کرده است؛ نوشیدن مایعات که بهتر است روزی 2 تا 3 لیتر باشد. آب بهترین نوشیدنی است. گزینه‌ دیگر آب لیموشیرین یا لیموترش بدون قند مخلوط با آب است.

وی افزود: برای کاهش خطر سنگ‌های کلیه باید از میوه و سبزی استفاده شود که به ‌طور ‌کلی، خوردن غذای سرشار از میوه و سبزی، مصرف متعادل لبنیات کم‌ چرب و پروتئین حیوانی و نمک کم از ایجاد سنگ‌ کلیه پیشگیری می‌کند. اما متاسفانه بسیاری افراد، بیشتر از مقدار توصیه شده پروتئین حیوانی و نمک مصرف می‌کنند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در پایان تصریح کرد: در صورت تشکیل سنگ ‌کلیه، بیماران باید برای تهیه‌ برنامه‌ فردی درمان از پزشک کمک بگیرند.

صبح ها تا می توانید آب یخ بنوشید!

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، این یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی که اضافه وزن دارند به ازای هر ۵/۱۲ کیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یک لیوان آب اضافی دارند.
باشگاه خبرنگاران: چاقی یکی از معضلات جهان امروزی است و بسیاری از افراد چاق به دنبال یک راه معجزه آسا برای کاهش سریع و آسان وزن هستند. ولی در حقیقت هیچ معجزه ای در کار نیست. تنها راه معقول و علمی کاهش وزن این است که مقدار کالری که شما می سوزانید، بیشتر از مقداری باشد که دریافت می کنید.

بررسی ها نشان می دهند، نوشیدن آب یخ در صبحگاه باعث می شود تا انرژی تان در روز تامین شود و احساس شادی ونشاط در طول روز داشت باشید.

همچنین نوشیدن آب یخ باعث می شود تا مشکلات کبدی شما برطرف شود واگر دچار کبد چرب هستید این مشکل برطرف شود.

نتایج مطالعات نشان می دهند، آب یخ باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید و وزن بدن بر اساس میزان آبی که می نوشید، تنظیم می شود. لذا هر چقدر آب بیشتری بنوشید، وزن بدن کمتر خواهد شد.

نجات از سکته مغزی

**********تــــوجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه**********
حتما بخوانید وجان عزیزان خود را نجات دهید
نجات از سکته مغزی !!!
در یک پارتی خانمی پایش به سنگی خورد و با بشقاب غذا
در دستش به زمین خورد، علت زمین خوردنش کفش جدیدش بود که هنوز به آن عادت نکرده بود. دوستان کمک کرده و او را از زمین بلند و بر نیمکتی نشاندند و جویای حالش شدند.جواب داد حالش خوب است و ناراحتی ندارد.
مهماندار بشقاب جدیدی با غذا به ایشان داد.... خانم بعد از ظهر خوبی را به اتفاق دوستانش گذراند و بسیار راضی به اتفاق همسرش به خانه برگشت.

چند ساعت بعد همسرش به دوستانی که در پارتی بودند تلفن کرد و اطلاع د
اد که ژولی را به بیمارستان برده اند. خانم ژولی در ساعت 18 همان روز در بیمارستان فوت کرد و پزشگان علت مرک را سکته مغزیA.V.C (Accident vasculaire c.ébral) تشخیص دادند..

چند لحظه از وقت خود را به مطالبی که در پی می آیند معطوف کنید، شایدروزی شما با چنین اتفاقی برخورد کنید و بتوانید زندگی شخصی را نجات دهید

متخصص می گوید یک شاهد حادثه با آشنا بودن به علائم خون ریزی مغزی می تواند با سه سئوال ساده از مریض به سهولت او را نجات دهد.اگر در آن گاردن پارتی یک نفر سئوالهای زیر را از ژولی کرده بود حتما" آن زن زیبا و جوان اکنون زنده بود...

1 ــ از بیمار یا شخص ضربه مغزی خورده بخواهید بخندد.
2 ــ از بیمار یا شخص ضربه خورده بخواهید دو دستش را بالا نگه دارد..
3 ــ از بیمار یا شخص ضربه خورده بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند. مثلا" بگوید خورشید در آسمان بسیار خوب می درخشد.

اگر بیمار یا شخص ضربه خورده قادر به انجام یکی از این کارها نباشد باید فوری امبولانس را خبر کرده و بیمار را به بیمارستان منتقل کرده و به مسئول مربوطه عدم اجرای یک یا چند اعمال فوق را اطلاع داده تا ایشان پزشک را در جریان گذارد.

اگر کسی این پست را میبینند و آنرا به اشتراک میگذارند،مطمئن باشد که در زندگی اش جان یک یا چند فرد را نجات داده است..

توجه کنید، تعداد افرادی که این روزها با اینترنت کار میکنند در دنیا چقدر است و اگر پست را به اشتراک بگذارید ،تعداد افراد آشنا با این سئوالها به صورت تابع نمایی در کمتر از یک ماه به میلیونها نفر خواهد رسید...

معجزه گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی، معجزه پوست

گروه سلامت: گوجه فرنگی به دلیل غنی بودن از آب و داشتن ۳ آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند محافظ، زیبا کننده و آبرسان خوبی برای پوست انسان است.
گوجه‌فرنگی، معجزه پوست
گوجه فرنگی یکی از آن مواد غذایی است که ما هر روز بدون اینکه مزایای آن را بدانیم مصرف می‌کنیم و به اندازه کافی نیز خوشمزه است. گوجه‌فرنگی به شکل گرد و مینیاتوری است و دارای تعداد گونه‌های نامعلوم و منافع بسیاری است؛ گوجه‌فرنگی تقریباً در همه جا قابل کشت است و بعد از سیب‌زمینی یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است؛ نام علمی آن Solanum Iyacopersicum L و بومی پرو است. فرانسوی‌ها معتقد بودند گوجه‌فرنگی یک گیاه سمی است و فقط تزئینی است؛ البته خوردن گوجه‌فرنگی به صورت کال و نرسیده می‌تواند سمی باشد زیرا گوجه فرنگی حاوی یک عنصر شیمیایی به نام سولانین است که در صورت کال بودن می‌تواند موجب ناراحتی معده و عصبانیت شود.

سلونین در داروسازی استفاده می‌شود و خوشمزه بودن سیب زمینی نیز به دلیل سولانین است اما این اثرات در صورت رسیده بودن گوجه فرنگی ناپدید می‌شوند از این رو انتخاب آن بسیار مهم است؛ و باید توجه داشت هر میوه و سبزیجاتی هنگام رسیده بودن باید مصرف شود و زودتر یا دیرتر مصرف کردن هر چیز شاید موجب بیماری شود. امروز حدود هزار نوع گوجه‌فرنگی در جهان وجود دارد. به نظر گیاه‌شناسان گوجه‌فرنگی نوعی میوه است و جزو سبزیجات نیست.

خواص تازه‌گی و مرطوب کننده
گوجه‌فرنگی از سبزیجات فصل تابستان است، بسیار غنی از آب است، یکی از 10 ماده‌غذایی است که موجب مرطوبیت بیشتری می‌شود به دلیل اینکه 90 تا 93 درصد ترکیبات آن آب است. برای افراد مسن که آب کمتری می‌نوشند بسیار مفید است چون آب بدن آن‌ها را تامین می‌کند و پزشکان توصیه می‌کنند روزانه یک گوجه‌فرنگی بخورید.

محافظ در مقابل نورخورشید
علاوه بر خوشمزه بودن، در مقابل اشعه خورشید از پوست محافظت می‌کند در ضمن به رشد ملانین کمک کرده و باعث برنزه شدن می‌شود؛ البته این به این معنا نیست که کرم ضدآفتاب فراموش شود.

موجب زیبایی پوست می‌شود
مصرف زیاد گوجه‌فرنگی موجب بهبودی در بافت و رنگ پوست می‌شود و پوست را زیبا می‌کند.

لاغر کننده است

100 گرم گوجه‌فرنگی دارای 15 کالری است و یک غذای کم انرژی است اما دارای ویتامین‌های بی شماری است؛ 100 کالری گوجه‌فرنگی دارای 60 میلی‌گرم کلسیم است، 67 میلی‌گرم منیزیم، 2.7 میلی‌گرم آهن و 1.3 میلی‌گرم روی است. برای زنان باردار، سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است.

موجب هضم غذا می‌شود
گوجه‌فرنگی غنی از فیبر است و برای تسهیل در عبور از روده شناخته شده است؛ بیشترین غلظت آن در پوست و دانه‌ها یافت می‌شود.

ضد سنگ کیسه صفرا و فشار خون بالاست
دارای پتاسیم است و میزان آب گوجه‌فرنگی می‌تواند در عملکرد کلیه مفید باشد؛ عملکرد درست کلیه‌ها موجب کاهش فشار خون بالا می‌شود.

آنتی اکسیدانی قوی در برابر پیری
گوجه‌فرنگی دارای سه آنتی‌اکسیدان شناخته شده ( ویتامین C ویتامین E و بتاکاروتن) است که باعث می‌شود یک آنتی‌اکسیدان قوی باشد.

ضد سرطان
گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن است که موجب پیشگیری از سرطان می‌شود و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است؛ گوجه فرنگی به رادیکال‌های آزاد مسئول پیری حمله می‌کند؛ برای بیماری‌های قلبی خاص و برخی سرطان‌ها مفید است؛ بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند مصرف منظم گوجه فرنگی ابتلا به سرطان را بسیار کاهش می‌دهد.

توصیه:
گوجه‌فرنگی دارای بسیاری از مزایا است پس خوردن آن را به فردا موکول نکنید و برای جلوگیری از خراب شدن حتماً در یخچال نگهداری شود تا طعم خود را از دست ندهد.

هشدار:
افرادی که روده حساس دارند، روده آن‌ها با خوردن گوجه فرنگی تحریک می‌شود بنابراین بهتر است گوجه‌فرنگی را بدون پوست و دانه میل کنند. گوجه‌فرنگی را در حالت‌های مختلف خام، پخته و کبابی می‌توان خورد و طعم خوبی به غذا می‌دهد. گوجه‌فرنگی را می‌توان برای صبحانه، عصرانه کودکان و حتی بزرگسالان و برای شامی سبک با نان و پنیر میل کرد.

مصرف استامینوفن این قسمت از بدن را از کار می اندازد

مصرف استامینوفن این قسمت از بدن را از کار می اندازد 

استامینوفن جزء داروهایی است که اگر در حد مجاز و مطابق با دستورات بروشور و پزشک مصرف شود، به طور کلی بی‌خطر است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آریا، ممکن است بلافاصله متوجه آسیب کبدی ناشی از این دارو نشوید، زیرا مدتی طول می‌کشد تا علائم و نشانه‌های آن خود را نشان دهند. یا ممکن است نشانه‌های اولیه آسیب کبدی (برای مثال بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ) را به اشتباه به عامل دیگری برای مثال آنفلوآنزا نسبت دهید. آسیب کبدی ناشی از این دارو ممکن است در طول چند روز به نارسایی کبدی و مرگ منتهی شود.


برای کاهش خطر آسیب کبدی احتمالی ناشی از استامینوفن به این نکات توجه داشته باشید:
- دارو را به مقدار توصیه شده مصرف کنید و هیچگاه دوز مصرفی‌تان را سر خود افزایش ندهید؛ حتی مصرف استامینوفن اندکی بالاتر از میزان توصیه شده ممکن است شما را در معرض خطر آسیب کبدی قرار دهد.


مصرف استامینوفن را بیش از مدت توصیه شده ادامه ندهید. بیش از یک داروی حاوی استامینوفن را به طور همزمان مصرف نکنید. برای مثال در صورتی که یک داروی حاوی استامینوفن را برای درمان سردردتان مصرف کنید و همزمان داروی دیگر حاوی استامینوفن را برای درمان سرماخوردگی به کار ببرید، خطر آسیب کبدی افزایش پیدا می‌کند.


به برچسب داروها توجه داشته باشید . اگر داروی بی‌نسخه را از داروخانه گرفته باشید به بخش "اجزای فعال" نگاه کنید تا معلوم شود داروی مصرفی‌تان حاوی استامینوفن هست یا نه. اگر داروی نسخه‌دار گرفته باشید روی برچسب آن کلمه استامینوفن یا APAP را خواهید دید. در صورت مصرف الکل یا داشتن بیماری کبدی قبلی پیش از مصرف استامینوفن با دکترتان مشورت کنید. در این موارد مصرف استامینوفن حتی در مقادیر توصیه‌شده ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر آسیب کبدی قرار دهد.


اگر داروی ضدانعقاد (رقیق‌کننده خون) وارفارین مصرف می‌کنید، پیش از مصرف استامینوفن با دکترتان مشورت کنید، چرا که مصرف همزمان استامینوفن و وارفارین شما را در معرض خطر خونریزی قرار می‌دهد.