برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

ا عنوان «فاطمه (س) الگوی همه»؛
«بهترین و بدترین زنان در کلام رسول خدا (ص)» کتاب شد

کتاب «فاطمه (س) الگوی همه» با موضوع منزلت و جایگاه حضرت زهرا (س) و درس‌های اجتماعی، اخلاقی و روانشناسی از زندگی آن حضرت با اصلاحات و اضافات جدید توسط «اسدالله محمدی‌نیا» منتشر شد.

خبرگزاری فارس: «بهترین و بدترین زنان در کلام رسول خدا (ص)» کتاب شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، کتاب «فاطمه (س) الگوی همه» توسط «اسدالله محمدی‌نیا» تألیف و تاکنون در دفعات و چاپ‌های مختلف از سوی انتشارات «سبط اکبر (ع)» منتشر شده است که این بار این اثر با اصلاحات و اضافات جدید منتشر و به مخاطبان ارائه شده است.

این کتاب دربردارنده 10 فصل نظیر «اسماء و القاب حضرت فاطمه (س)»، «منزلت حضرت زهرا (س) در قرآن کریم»، «جایگاه حضرت بتول (س) در روایات»، «الگوی زندگی»، «وظایف زن و مرد نسبت به یکدیگر»، «پاداش سازش و احترام متقابل زن و شوهر»، «علل اختلاف بین زن و مرد»، «درس‌های اعتقادی و اخلاقی از زندگی حضرت فاطمه (س)»، «درس‌های اجتماعی و سیاسی از زندگی حضرت فاطمه (س)» و «پاسخ به پرسش‌ها» است.

در بخشی از کتاب «فاطمه (س) الگوی همه» درباره «بهترین و بدترین زنان در کلام رسول خدا (ص)» می‌خوانیم: زن عفیف وقتی در کوچه و خیابان گام بردارد، چنان با وقار و متانت راه می‌رود هیچ انسان باغیرت و با وجدانی اجازه به خود نمی‌دهد که نگاه بد به چنین زنانی نماید و از ته دل خوشحال است که حیاء و عفاف در جامعه ترویج می شود، چون زن با عفت هر چه زیبایی و دلربایی دارد برای شوهرش نگه می‌دارد و در خلوت در محضر معشوق قرار می‌گیرد.

بدترین زنان: در مقابل این گونه زنان خوب، زنانی هستند که دخل و خرج شوهر را در نظر نمی‌گیرند و بدون حساب و کتاب خرج می‌کنند و اگر شوهرش ناراحت شود یا او عصبانی گردد، روحیه انعطاف و عذرخواهی به شوهر ندارد، در برابر دیگران آرایش می‌کند و نشاط و خنده را در بیرون از منزل و در حضور غیر شوهر نشان می‌دهد، هر چه شوهرش تلاش می‌کند باز ناراضی است و دائم از همسرش توقعات و انتظارات بالا دارد و توجه به حرف‌های شوهرش ندارد و سعی می‌کند شوهر را پلی برای رسیدن به غرایز جنسی و مادی خود قرار دهد.

رسول خدا (ص) درباره این گونه زنان فرمود: می‌خواهید بدترین زنان را به شما معرفی کنم؟ اصحاب گفتند: بله یا رسول الله! آن حضرت فرمود: بدترین زنان، زنانی هستند که:

1: بسیار کینه توزند.

2: ورع و پرهیز از کارهای زشت و گناه ندارند.

3: هنگامی که شوهرش نیست به آرایش و خودنمایی (برای دیگران) بهاء می‌دهد، اما وقتی شوهرش حضور دارد خودآرائی نمی‌کند.

4: گوش به حرف شوهرش نمی‌دهد.

5: دستورات او را اطاعت نمی‌کند.

6: زمانی که با شوهرش خلوت می‌کند، نمی‌گذارد شوهرش از او بهره ببرد.

7: اگر اشتباه کرد، از همسرش عذرخواهی نمی‌کند.

8: از گناهش هم طلب آمرزش نمی‌کند.

 

در بخش دیگری از این کتاب درباره «مقام حضرت زهرا (س) در کلام امام خمینی (ره) می‌خوانیم: تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده و بوده است.

او یک زن معمولی نبوده است. یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، این زن معمولی نیست یک موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلکه موجودی الهی و جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است. زنی که تمام خاصه‌های انبیاء در اوست.

زنی که اگر مرد بود، نبی بود. زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود؛ جلوه‌های ملکوتی، جلوه‌های الهی، جلوه‌های جبروتی، جلوه‌های مُلکی و ناسوتی همه در این موجود مجتمع است.

زنی که فضایل او همطراز از فضایل بی‌نهایت پیغمبر اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت (ع) بود. زنی که هر کس با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده است. احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده است. و دریا را در کوزه‌ای نمی‌توان گنجاند و دیگران هر چه گفته‌اند به مقدار فهم خود بوده است نه به اندازه مرتبت او، پس اولی آن که از این وادی شگفت در گذریم».

حضرت صدیق طاهره (س) از دیدگاه علامه شهید مطهری: «در تاریخ خود اسلام، زنان قدسیه و عالیقدر فراوانند، کمتر مردی به پایه خدیجه (ع) می‌رسد و هیچ مردی جز پیغمبر (ص) و علی ‌(ع) به پایه حضرت زهرا (س) نمی‌رسد. حضرت زهرا (س) بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برتری دارد».

در برشی دیگر از کتاب «فاطمه (س) الگوی همه» درباره «وظیفه اصلی بانوان در کلام رهبر فرزانه»، آمده است: «اسلام با کار کردن زن نه تنها موافق است بلکه تا آنجایی که مزاحم مهم‌ترین اصلی‌ترین شغل او یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم می‌داند.

یک کشور نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد. اما این کار نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد، نباید زن را تذلیل کند، نباید زن را وادار به تواضع و خضوع کند.

تکبر از همه انسان‌ها مذموم است مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم. زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشند «فلا تخضعن بالقول» این برای حفظ کرامت زن است».

«مسأله خانواده بسیار مهم است یکی از مهمترین گره‌ها، در خانواده است. لذا توجه داشته باشید که در خانواده‌ها چه خبر است. خود شماها ببینید چه چیزی این نابسامانی‌ها را به وجود می‌آورد و ریشه‌های آن را پیدا کنید.

طرح‌های بلند مدت بریزید تا آن نابسامانی‌ها برطرف شود. مسأله مادری، مسأله همسری، مسأله خانه و خانواده از مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همه طرح‌هایی که ما داریم باید که خانواده مبنای اصلی باشد.

یعنی شما (بانوان) اگر بزرگ‌ترین متخصصین پزشکی یا در هر رشته دیگر شوید اگر چنان چه زن خانه نباشید این برای شما نقص است شما می‌توانید زن خانه، یعنی کدبانوی خانه هم باشید.

مادر از هر سازنده‌ای سازنده‌تر و با ارزش‌تر است. بزرگ‌ترین دانشمندان ممکن است ابراز بسیار فوق پیچیده الکترونیکی یا موشک‌های قاره پیما و وسایل تسخیر فضا را به وجود بیاورند ولی هیچ کدام از اینها اهمیت این را ندارد که کسی یک انسان والا به وجود بیاورد چنین کاری تنها از مادر ساخته است. این، آن الگوی زن اسلامی است».

«اگر چه خانواده از مرد و زن تشکیل می‌شود و هر دو در تشکیل و موجودیت خانواده مؤثر هستند، اما آسایش فضای خانواده و آرامش و سکوتی که در فضای خانواده وجود دارد به برکت زن و طبیعت زنانه است»