برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست

ثبت و انعکاس تجربیات معلمان

ماءالشعیر بخوریم یا نه؟

ماءالشعیر بخوریم یا نه؟ 

ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه «جو» حاصل می‌شود و در رفع تشنگی مؤثر است. هر 100 سی‌سی ماءالشعیر معمولی حدود 25 کالری انرژی دارد. ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند و باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

ماءالشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست‌و‌مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌ها دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی نیز مؤثر است.

ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیت‌های بدن مؤثر است همچنین ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو، آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی نیز در آن به کار می‌روند.

مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک می‌باشد. رازک همچنین خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند.عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می‌باشد که در رفع التهاب روده، یبوست و مشکلات معده بسیار موثر است.فیبرها اثرات زیادی در بدن دارند، باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می‌گردند. ماءالشعیر غنی از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها می‌باشد که در بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مؤثر می‌باشند. زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضر است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین قند باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می‌گردد.

۱۰ ویژگی خربزه از دیدگاه امام صادق (ع)

تغذیه در اسلام/

خبرگزاری تسنیم: عضو انجمن تحقیقات طب سنتی، ۱۰ ویژگی خربزه از دیدگاه امام صادق (ع) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سیما رفیعی، کارشناس زیست شناسی گیاهی درباره خواص خربزه اظهار داشت: تخم خربزه دارای میریستیک اسید، املاح فسفات، ماده گالاکتان، لیزین، سیترولین، هیستیدین، تریپتوفان و سیستین است و در میوه خربزه ویتامین‌هاى A و B و C وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تخم خربزه مقدار قابل ملاحظه‌ای روغن وجود دارد، افزود: طبق فرمایش حضرت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله « خربزه را دندان بزنید؛ چرا که از زیورهاى زمین است، آبش از رحمت خداوند و شیرینى‏‌اش از بهشت است‏.»

رفیعی ادامه داد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند «خربزه بخورید؛ چرا که در آن، 10 ویژگى است: [مانند] دنبلان کوهى است، نه دردى در آن هست و نه فسادى؛ خوراک است؛ نوشیدنى است؛ میوه است؛ خوش‏بوکننده است؛ شست‏‌وشو دهنده است؛ خورش است؛ توان جنسى را مى‏‌افزاید؛ مثانه را مى‏‌شوید؛ و ادرار آور است. »

این کارشناس زیست شناسی گیاهی ادامه داد: در 100 گرم میوه خربزه و طالبی، 91 گرم آب، 7،5 هیدرات‌های کربن، 14 میلی گرم کلسیم، 251 میلی گرم پتاسیم، 16 میلی گرم فسفر و ... وجود دارد و به طور قابل توجهی سرشار از ویتامین A, B و C است.

رفیعی عنوان کرد: خربزه مفتّح سدّه‏ و گرفتگی‌هاست، کلیه و مثانه را پاک مى‏‌کند و براى چاق کردن بدن مؤثر بوده، همچنین ادرار آور است و برای افزایش شیر مادران مفید است.

وی اضافه کرد: خربزه برای خروج سنگ مثانه مفید است. همچنین، سلول‌های بدن را ترمیم می‌کند و بسیاری از کم خونی‌ها را برطرف کرده و ملین و افزایش دهنده قوای جنسی است.

این کارشناس زیست شناسی گیاهی و عضو انجمن تحقیقات طب سنتی خاطرنشان کرد: تخم خربزه برای رفع سوءهاضمه و هضم بهتر غذا مفید است و برای تسکین سرفه به کار می‌رود. همچنین، تخم آن باز کننده گرفتگی‌های کبد است.

انتهای پیام/

سریع و حرفه ای با Word کار کنید + آموزش

حتما اکثر شما مجموعه نرم افزاری آفیس را می‌شناسید و همانطور که می دانید این مجموعه شامل نرم افزارهایی است که برای نگارش متن بکار گرفته می شوند. در اینجا میانبر های کاربردی ورد را برای کاربران جمع آوری کرده ایم.

مرجع : yjc.ir

عرش نیوز:مایکروسافت آفیس ورد، از بهترین و پر استفاده‌ترین نرم‌افزارهای واژه پرداز است. در اینجا لیستی از میانبرهای ورد برای سهولت کار با این نرم افزار آماده کرده‌ایم که می توانید در ادامه با این میانبر ها بیشتر آشنا شوید.

میانبر

توصیف

Ctrl + 0

پارگراف را 6 pts بالا پایین می کند

Ctrl + A

انتخاب همه صفحه

Ctrl + B

متن را پر رنگ و برجسته می کند

Ctrl + C

کپی متن انتخاب شده

Ctrl + D

باز کردن پنجره فونت و تنظیمات فونت

Ctrl + E

قرار دادن متن به وسط صفحه

Ctrl + F

باز کردن پنجره جستجو متن

Ctrl + I

کج کردن متن

Ctrl + J

راست چین کردن متن

Ctrl + K

قرار دادن لینک به متن

Ctrl + L

چپ چین و راسط چین متن

Ctrl + M

دنباله دار کردن پاراگراف

Ctrl + P

باز کردن پنجره چاپ (پرینت)

Ctrl + R

راست چین متن های انتخاب شده

Ctrl + S

ذخیره کردن

Ctrl + T

ایجاد تو رفتگی

Ctrl + U

زیر خط دار کردن متن

Ctrl + V

چسپاندن

Ctrl + X

برش کامل متن

Ctrl + Y

انجام آخرین عمل انجام شده

Ctrl + Z

بازگشت آخر عمل انجام شده

Ctrl + Shift + L

قرار دادن نقطه اول پاراگراف

Ctrl + Shift + F

تغییر فونت

Ctrl + Shift + >

کوچک کردن اندازه فونت

Ctrl + ]

بزرگ کوچک کردن متن +1pts.

Ctrl + Shift + <

بزرگ کردن متن

Ctrl + [

کوچیک کردن متن -1pts.

Ctrl + / + c

(¢)ایجاد نماد

Ctrl + ' +

قرار دادن نماد بر روی کلمات

Ctrl + Shift + *

نمایش و پنهان کردن پاراگراف های غیر قابل چاپ

Ctrl +

حرکت یک کلمه به سمت چپ

Ctrl +

حرکت یک کلمه به سمت راست

Ctrl +

حرکت به اول خط پاراگراف

Ctrl +

حرکت به آخر پاراگراف

Ctrl + Del

سمت راست مکان نما کلمه را حذف می کند

Ctrl + Backspace

به سمت چپ مکان نما کلمه را حذف می کند

Ctrl + End

حرکت مکان نما به انتهای سند

Ctrl + Home

حرکت مکان نما به اول سند

Ctrl + Spacebar

تنظیم مجدد متن هایلایت شده به فونت پیش فرض

Ctrl + 1

فضا بین خطوط

Ctrl + 2

2 فضا بین خطوط

Ctrl + 5

فاصله 1.5 بین خطوط

Ctrl + Alt + 1

تغییر اندازه متن به اندازه 1

Ctrl + Alt + 2

تغییر اندازه متن به اندازه 2

Ctrl + Alt + 3

تغییر اندازه متن به اندازه 3

Alt + Ctrl + F2

باز کردن سند جدید

Ctrl + F1

مخفی کردن جعبه ابزار

Ctrl + F2

دیدن صفحه نمایش ساخته شده

Ctrl + Shift + >

افزایش اندازه متن هایلایت شده است

Ctrl + Shift + <

کاهش اندازه متن هایلایت شده است

Ctrl + Shift + F6

باز کردن سند جدید در سند فعلی

Ctrl + Shift + F12

چاپ سند (پرینت)

F1

راهنما

F4

(Word 2000+)تکرار آخرین عمل انجام شده

F5

باز کردن، پیدا کردن جایگزین، و رفتن به پنجره در مایکروسافت ورد

F7

غلط یاب و دستور زبان، چک متن یا سند انتخاب شده است

F12

ذخیره به عنوان

Shift + F3

تغییر متن در ورد مایکروسافت از بزرگ به کوچک و یا یک حرف بزرگ در ابتدای هر کلمه

Shift + F7

چک اصطلاح نامه بر روی کلمه برجسته شده است

Shift + F12

Ctrl + S ذخیره سند باز. درست مانند دکمه های

Shift + Enter

ایجاد یک شکست نرم به جای یک پاراگراف جدید

Shift + Insert

چسپاندن

Shift + Alt + D

قرار دادن تاریخ فعلی

Shift + Alt + T

قرار دادن زمان جاری

با این 6 توصیه در هفته 1 کیلوگرم وزن کم کنید

برای کاهش وزن صحیح باید از روشی پیروی کرد که چربی بدن کم شود اما متاسفانه رژیم‌هایی که برخی افراد به آن روی آورده‌اند باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.
پیام فرهبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای کاهش وزن صحیح باید از روشی پیروی کرد که چربی بدن کم شود اما متاسفانه رژیم‌هایی که برخی افراد به آن روی آورده‌اند باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.

وی افزود: بهترین رژیم آن است که فرد حداکثر 1 کیلوگرم در هفته و در مجموع 4 کیلوگرم در ماه وزن کم کند.

وی ادامه داد: اگر فردی بیشتر از این مقدار وزن کم کرد از روش غیر استاندارد پیروی کرده و آب بدن خود را از دست داده است.

فرهبخش گفت: رژیم توصیه‌ای باید براساس هرم غذایی باشد یعنی مصرف نان و غلات بین 11 تا 6 واحد آن و غلات به صورت روزانه مصرف شود.

وی اظهار داشت: دسته‌ی دوم شیر و لبنیات هستند که شامل 1 لیوان شیر، 2 لیوان دوغ، 1 لیوان ماست و 30 گرم پنیر است.

وی در ادامه گفت: مصرف 2 تا 4 واحد میوه که معادل یک مشت بسته‌ی هر فرد می‌شود و همچنین 90 تا 60 گرم گوشت را برای افراد توصیه می‌کنیم.

فرهبخش خاطر نشان کرد: سبزیجات در رژیم‌های غذایی مصرفشان آزاد است اما حداقل 2 تا 3 واحد در روز باید استفاده شود.

غذایی که خانم ها را ریشو می‌کند


یک متخصص تغذیه با بیان اینکه چربی نهفته در بال و گردن مرغ برای انسان و به خصوص زنان خطرناک است، گفت: مردانی که با این چربی چاق می‌شوند بدنشان تغییر فرم داده و شبیه زنان می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، سید ضیاءالدین مظهری خوردن گردن و بال مرغ را برای زنان ممنوع اعلام کرد.

وی گفت: پوست مــــــرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند. چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند، اگر زندگی سالم می‌خواهید یا می‌خواهید خود را در برابر بسیاری از بیمار‌ی‌ها بیمه کنید بهتر است از خوردن چربی‌ حیوانی در حد امکان پرهیز کنید.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: حتی پوست ماهی هم می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و بیماری‌ها را به مصرف‌کننده‌ منتقل کند.چاقی یک بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند صدها بیماری را زمینه‌سازی کند یا بیماری‌های موجود در بدن را تثبیت ‌کند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه مشخص شده برخلاف تصور گذشته بافت چربی در بدن، یک بافت مرده نیست و بسیار فعال است و در ردیف غدد درون‌ریز شمرده می‌شود و می‌گویند انواع آنزیم‌ها از این بافت‌های چربی ترشح می‌شود طوری‌که تمام سیستم کنترل‌ گرسنگی و اشتها را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.
مظهری تأکید کرد: به‌خصوص اگر این چربی‌ها در ناحیه شکم انباشته شده باشند و هرچه قطر و طول شکم بیشتر باشد عمر فرد کوتاهتر می‌شود. اغلب انواع اسیدها از بافت چربی شکمی‌وارد جریان خون می‌شوند و تمام رگ‌ها را طوری تحت تأثیر قرار می‌دهند که حالت کشسانی آنها از بین می‌رود.
به گفته وی، کبد چرب می‌تواند به سمت بیماری‌ای به نام استارتو هپاتایتیسم برود که در 20درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند موجب نارسایی کبدی می‌شود که این بیماری بسیار خطرناک است و در نوع خودش می‌تواند باعث مرگ‌ومیر شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به مصرف بال و گردن مرغ گفت: در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید، بسیاری از مواد شیمیایی و مواد سمی‌که در دنیای خارج از بدن شما وجود دارد در بال مرغ انباشته می‌شوند و شما با خوردن این قسمت لذیذ مرغ، خود را دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌کنید.
وی با رد تزریق هرمون‌های استروئیدی به مرغ گفت: اینکه می‌گویند به بعضی از طیور مثل مرغ هورمون‌های استروئیدی تزریق می‌شوند به نظر من درست نیست زیرا این هورمون‌ها بسیار گران هستند و از نظر اقتصادی استفاده از آنها برای دامداران به صرفه نیست.
این متخصص تغذیه افزود: به طیور معمولاً آنتی‌بیوتیک می‌دهند، آنتی‌بیوتیک‌ها آنها را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود به اصطلاح زودتر وزن بگیرند و رشد کنند.
وی در مورد تأثیر منفی آنتی‌بوتیک‌ها روی بدن انسان گفت: توصیه می‌شود، زمانی دام و طیور ذبح شوند که عمر آنتی‌بیوتیک‌ها به نیمه رسیده باشد، تا وقتی‌که این گوشت‌ها به بازار مصرف ارائه می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها به انسان منتقل نشوند، ولی متأسفانه در بسیاری از موارد این نکته رعایت نمی‌شود، به همین علت بعضی از افراد در مقابل انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از خودشان مقاومت نشان می‌دهند بدون اینکه خودشان علت آن را بدانند.
آنچنان که مظهری می‌گوید دریافت این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از طریق شیر، گوشت و انواع منابع حیوانی باشد.
وی در مورد فلسفه عدم مصرف بال و گردن گفت: دلیل این است که معمولاً مواد شیمیایی و مواد سمی‌در چربی حل می‌شوند و اصولاً بیماری‌هایی که در حال حاضر در کشور ما خیلی گسترده هستند بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از افزایش چربی خون یا افزایش چربی که از طریق چربی‌های حیوانی منتقل می‌شوند.
این متخصص تغذیه تأکید کرد: در مورد مرغ توصیه می‌شود، پوست مرغ مصرف نشود برای اینکه بیشتر اسیدهای چرب اشباع شده یا چربی‌هایی که می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش کلسترول شود در این پوست وجود دارد. این چربی‌ها گاهی در داخل شکم و کناره‌های ران مرغ هم دیده می‌شوند که باید حتما جدا شوند.
وی هشدار داد: پوست مرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند، چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول خون شما را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند.
مظهری در مورد دلیل ممنوعیت مصرف بال و گردن مرغ برای خانم‌ها گفت: خانم‌ها وقتی که به مرحله بلوغ می‌رسند یک جهش پیدا می‌کنند و یکی از تغییراتی که در آنها علاوه بر افزایش طول قدشان دیده می‌شود، تغییرات ترکیبی بدنشان است، دختر خانم‌ها قبل از بلوغ از نظر ذخایر چربی بدنشان با پسرها، یکسان هستند ولی به محض اینکه به مرحله بلوغ می‌رسند و اولین دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند مقدار چربی انباشته شده بدن‌ آنها تا 30درصد افزایش پیدا می‌کند و به این دلیل خانم‌ها نسبت به آقایان در معرض خطر شدیدتری برای افزایش وزن و انباشتگی چربی قرار دارند.
وی با بیان اینکه افزایش هورمون استروژن در مردان چاق موجب شباهت بدن آنها به بدن زنان می‌شود گفت: خانم‌هایی هم که از این طریق چاق می‌شوند هورمون‌های‌شان دچار اختلال می‌شوند و نسبت هورمون تستسترون در خونشان افزایش پیدا کرده و دچار مشکلاتی مثل رویش موهای زائد می‌شوند.
منبع: فارس
انتهای پیام/

این خواص خاکشیر را نشنیده اید

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشی در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشی هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است.

همه ما از مادربزرگ‌ها یا قدیمی‌های فامیل درباره خواص صفرابر و ضدعطش خاکشی( که عموم مردم آن را به نام خاکشیر می‌شناسند) مطالبی را شنیده‌ایم و نسخه‌های خانگی و کاربردی را می‌شناسیم اما تعداد کمی از ما با دیگر خاصیت‌های این دانه‌های ریز و خوش‌تراش سرخ‌رنگ آشنایی داریم. دانه‌هایی که نه‌تنها برای درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند بلکه می‌توانند کیفیت زندگی ما را از این رو به آن رو کنند.

درمان فشار خون روی پای شما
یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشی، کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشی را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید.

شربت خوشمز ضد بدبویی

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش خلط بلغم در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید و نمی‌توانید به‌سادگی از شر این موضوع خلاص شوید، برای شما پیشنهاد جالبی داریم؛ از شربت ترنجبین و خاکشی برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشی را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشی مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

اگر پوستی باز و موی بدون شوره می‌خواهید…

برای از بین بردن لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشی و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به مدت ۳ هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن کک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را ۵ ساعت در آب خیس کنید و پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن ۲ قاشق خاکشی پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. با نوشیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک‌ها خواهید بود؛ ضمن اینکه نوشیدن خاکشی ۲ تا ۳ لیوان در روز به افرادی که به شوره‌ و خارش سر مبتلا هستند توصیه شده است. نوشیدن خاکشی به این افراد کمک می‌کند تا با اصلاح مزاج برای همیشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظی کنند.

برای حل یک مشکل

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای خاکشی درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه‌تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده‌ باقی می‌ماند و بدن قادر نیست روده‌ها را به‌درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می‌شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده‌ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می‌شود. برای درمان این نوع یبوست و همین‌طور درمان یبوست و کم‌آبی ناشی از کهولت سن نسخه‌ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشی کوبیده شده به همراه قندآب می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.

بخور ضد سرخک

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که با گرم‌شدن هوا فصل بیماری‌هایی مانند آبله‌مرغان و سرخک از راه می‌رسد. چه بخواهیم چه نخواهیم کودک خردسال ما نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد و دیر یا زود با بدنی مملو از دانه‌های ریز و قرمزرنگ آبله مرغان مقابل چشمتان ظاهر می‌شود. چاره‌ای نیست تنها راه‌حل این است که برای آسایش هر چه بیشتر او دست به‌کار شوید و چه چیز بهتر از نسخه‌های گیاهی و طبیعی. نوشاندن شربت خاکشی کم‌شیرین به کودک مبتلا به آبله‌مرغان و سرخجه یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی است، بنابراین در روز ۳ تا ۴ لیوان خاکشی برایش تهیه کنید و درصورتی که می‌توانید بدن کودک‌تان را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشی بخور دهید. برای این کار می‌توانید از یک منقل کوچک یا اسفند دودکن استفاده کنید. به این ترتیب خاکشی را روی حرارت قرار دهید و با دودی که از آن به‌دست می‌آید بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.
از رایج‌ترین اختلال فصل گرم می‌ترسید؟
ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در گروه سنی کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشی را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار و هردو ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است.

ناشتا بخورید، چاق می‌شوید

اگر تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید و برای این کار دست به دامن انواع و اقسام مکمل‌های غذایی و دارویی شدید به توصیه ما عمل کنید. هر روز صبح ناشتا پیش از آنکه سراغ صبحانه بروید از شربت خاکشی و شیر میل کنید. به این ترتیب می‌توانید با نوشیدن این خاکشی صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کنید. به اعتقاد درمانگران درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند و البته توجه داشته باشند که از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوند.

اگر التهاب مجاری ادراری دارید

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشی در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشی هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه ۴ تا ۵ لیوان خاکشی که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

منبع : مجله سیب سبز

میوه سرخی که بی اشتهایی را از بین می برد

زرشک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و تقویت کننده قلب و کبد می باشد.

به گزارش عرش نیوز،گیاه زرشک برای برطرف کردن بیماری‌های کبدی مفید است. کبد را پاک و تقویت کرده واعمال دستگاه گوارش را منظم و سوءهاضمه را از بین می‌برد. زرشک با پاک کردن کبد و تقویت آن به درمان زردی و یرقان کمک می‌کند.

مصرف زرشک، ریشه و پوست و ساقه آن برای افرادیکه به نقرس و روماتیسم مبتلا هستند توصیه می‌شود. ریشه و ساقه زرشک برای درمان واریس مفید است. سوزش ادرار را برطرف کرده و فشار خون را پایین می‌آورد. این گیاه ترش و خوشمزه بسیار اشتهاآور است و بی‌اشتهایی را برطرف می‌کند.

زرشک در درمان بیماری‌های قلبی، کلیوی و فشارخون موثر است و با دارا بودن بربرین (Berberin) دارای اثرات مفید برای قلب است و خاصیت ضد آریتمی، فشارخون و کاهش دهنده مقاومت عروق دارد.

زرشک به علت داشتن اسیدهای آلی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است و میوه آن بر اثر تصفیه‌کنندگی و ضدعفونی کننده خون، منقبض کننده عروق، پایین آوردن تب، کاهش تورم و فشارخون، تنظیم و ضربان عضلات قلب است.

برگ زرشک با مخلوط داروهای مناسب به تنهایی می‌تواند برای زخم روده و رفع اسهال‌های مزمن موثر باشد. علاوه بر این دم کرده زرشک را برای برطرف کردن ناراحتیهای دهان غرغره کنید.

همچنین آهن موجود در زرشک قابل توجه است. از سایر ویتامین‌های موجود در این میوه می‌توان به ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B1 ,B2 اشاره کرد که ویتامین B1 یا تیامین می‌تواند عوارض عصبی و حتی پرخاشگری را بهبود بخشد.
منبع:جام

تدابیر دفع سنگ کلیه از دیدگاه طب سنتی

در منابع طب سنتی از آبزن‌ها استفاده می‌کنند یعنی ترکیباتی را می‌جوشانند مثل خارشتر، خارخسک، پونه، آویشن و چیزهای مختلف را مانند برگ کاهو و کلم را می جوشانند و در عصاره در وان یا تشت ریخته تا ناف می‌نشینند. این کار باعث می‌شود که مجاری باز شود و برای دفع سنگ آماده شود

کد خبر: ۴۱۳۷۰
یک مدرس دانشگاه تدابیر دفع سنگ کلیه از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا کردافشاری درباره سنگ کلیه اظهار داشت: سنگ کلیه در طب سنتی از بیماری‌هایی است که علت‌های آن را باید در معده و کبد جست و جو کرد یعنی اگر معده کار خودش را خوب انجام ندهد اخلاط لزجی ایجاد می‌شود و اگر به سمت کلیه‌ها برود یا در مثانه یا قسمت‌های دیگر تولید سنگ می‌کند.

به گفته پس در سنگ کلیه ما توصیه می‌کنیم اول معده و کبد اصلاح شود. مواد از بدن پاکسازی شود همانی که در مورد بیماری‌های دیگر هم گفتیم و چیزهایی که برای سنگ کلیه می‌تواند مفید باشد، من توصیه می‌کنم یکی ورزش کردن است که در دفع سنگ مفید است.

این مدرس دانشگاه افزود: در منابع طب سنتی از آبزن‌ها استفاده می‌کنند یعنی ترکیباتی را می‌جوشانند مثل خارشتر، خارخسک، پونه، آویشن و چیزهای مختلف را مانند برگ کاهو و کلم را می جوشانند و در عصاره در وان یا تشت ریخته تا ناف می‌نشینند. این کار باعث می‌شود که مجاری باز شود و برای دفع سنگ آماده شود.

کردافشاری بیان داشت: در استعمال آبزن‌ها بوعلی می‌گوید در بحث سنگ‌ها از آن کوتاهی نکنید. همچنین می‌گوید باعث وسعت مجاری و دفع سنگ می‌شود و یکسری اعمال یداوی هم انجام می‌دهند مانند بادکش‌های مختلف مانند بادکش‌های لغزان یا ثابت.

وی بیان کرد: از قسمت‌های مختلف سنگ را هدایت کرده و از مسیرش خارج کند. روغن‌هایی که برای بادکش مالیده می‌شود برای خارج کردن سنگ‌ها مفید است.

این مدرس دانشگاه گفت: استفاده از گوشت بچه کبوتر، کبک یا بلدرچین در غذاهای لطیفی که ادویه مختلف مثل دارچین و زنجبیل اضافه شده و پخته باشد یا سوپ‌های مختلف که در آن تخم خربزه تخم خیار به صورت پودر شده در سوپ اضافه شود با سبزیجات مختلف.

کردافشاری ادامه داد: مصرف ترب سیاه برای دفع سنگ کلیه خیلی تاکید می‌شود. ترب سیاه را می‌توانند ورقه ورقه کنند عسل بزنند روی صافی بگذارند که آب آن را که عسل می‌کشد از آن جدا می شود روزی دو استکان آب ترب سیاه و آب شلغم خیلی توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: ترکیبی مثل آب سیاه دانه و عسل نیز برای دفع سنگ کلیه مفید است می‌توانند سیاه دانه یک عسل چهار برابر ترکیب شود. خود عسل و سیاه دانه سنگ شکن هستند و می‌تواند بسیار در سنگ شکنی موثر باشد. دم کرده خار شتر و خارخسک و دم گیلاس و کاکل ذرت این ها را روزی چندبار توصیه می‌کنند. تمام این تدابیر در طب سنتی باز شدن مسیر است.

با این 7 درمان خانگی "چربی کبدتان" را پاک کنید


در صورتیکه وجود چربی در کبد بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد باشد، فرد دچار بیماری کبد چرب شده که فرد با استفاده از آب لیمو، عرقیات گیاهی می‌تواند بیماری خود را درمان کند.

موید علویان، متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کبد چرب از جمله بیماری‌های بسیار مهم در جوامع صنعتی است. وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است.

وی ادامه داد: کبد چرب درمان پذیر است و معمولا نشانه و علامتی نداشته و منجر به آسیب همیشگی و برگشت پذیر نمی‌شود اما در شدید ترین حالت کبد چرب، فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود. تغییر رفتارهای زندگی افراد از تحرک بیشتر به تحرک کمتر، ماشینی شدن و پیر شدن جامعه باعث شیوع بیشتر بیماری‌های متابولیک، فشار خون، بیماری‌های دیابت، بیماری‌های قلبی و کبد چرب شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعاتی که در جوامع شهری انجام شده، نشان داده است که بین 30 تا 40 درصد از جمعیت بزرگسال دچار کبد چرب هستند. البته کبد چرب خاص بزرگسال نیست و حدود 5 تا 7 درصد از اطفال نیز به این عارضه مبتلا هستند. این بیماری به دلیل تغییر شیوه تغذیه و سبک استفاده از غذا‌های آماده (سوسیس، کالباس، پیتزا) به دلیل اینکه حاوی چربی بیش از حد و افزودنی‌ها هستند، می‌توانند زمینه ابتلا به کبد چرب را بیشتر کنند.

وی بیان کرد: کبد چرب با غربالگری سونوگرافی و انجام تست‌های کبدی تشخیص داده می‌شود. برخی مواقع ممکن است نیاز به نمونه برداری از کبد به دلیل تشخیص شدت بیماری باشد. برای پیشگیری از تجمع چربی‌ها در کبد بهتر است ورزش کنید و همچنین با پرهیز از استفاده از مواد چرب و مواد نشاسته‌ای و به حداقل رساندن استفاده از قند شکر در بهبودی این بیماری کمک کرد.

وی تصریح کرد: از جمله طبیعی ترین راهکارها برای درمان کبد چرب، توجه به مسائل تغذیه‌ای، مواد سالم، استفاده از غذاهای سنتی و خانگی، استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه و آب پز که نقش مهمی در سلامت خانواده ایفا می‌کنند، جایگزینی لبنیات کم چرب به جای چرب، استفاده از ماهی و غذاهای دریایی، آب لیمو و عرقیات گیاهی مانند کاسنی، خار مریم از دیگر راه کارهای طبیعی برای درمان این بیماری است.

مغز هسته زردآلو را نخورید



گروه سلامت: مصرف مغز هسته زردآلو به دلیل داشتن آمیگدالین به شدت برای بدن مضر است.
مغز هسته زردآلو را نخورید

سوسن خدام کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: زردآلو مبنع غنی از فیبر، ویتامین C، ویتامینA و آهن، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و پتاسیم است. وی با اشاره به اینکه قند ساکاروز موجود در این میوه تابستانی آن را شیرین می‌کند، افزود: زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند، این ماده در پیشگیری از سرطان، کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته، آب مروارید بسیار مؤثر است، از شب‌کوری در سالمندان نیز می‌کاهد.

خدام تصریح کرد: پتاسیم موجود در این میوه کاهش فشار خود را در افراد مبتلا به فشار خون بالا رقم می‌زند و این چنین به بهبود وضعیت سلامت سالمندان و همچنین به بهبود افسردگی در آنها کمک می‌کند. وی فیبر موجود در زردآلو را عامل افزایش تدریجی قند خود دانست و با اشاره به اینکه این میوه میان وعده‌ای کم‌کالری محسوب می‌شود، خوردن مغز هسته‌ی زردآلو را مضر عنوان کرد و گفت: هسته این میوه حاوی آمیگدالین است که در بدن به تولید ماده‌ای تحت عنوان سیانید می‌انجامد که مانند سیانور عمل کرده و ممکن است در افراد اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ را منجر شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان توصیه کرد: زردآلود را ترجیحاً به صورت روزانه خریداری شده و ظرف دو روز مصرف شود. زردآلوهای نرم، گوشتی و تازه برای مصرف انتخاب کرده و به هیچ عنوان زردآلود با رنگ زرد روشن را خریداری نکنید، چراکه دارای ترکیبات گوگردی است. خدام اضافه کرد: این میوه حتماً در زمان نگهداری در یخچال در کیسه پلاستیکی قرار داشته باشد و کودکان فقط انواع رسیده آن را مصرف کنند.